Motion till Kyrkomötet
2005:73
av Seth Henriksson
Utökad ledamotsinformation – på frivillig väg

Mot 2005:73

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utöka Internetinformationen om ledamöterna.

Motivering

Många företag och sajter erbjuder möjligheten till utökad information om en person.

Den som är intresserad av att lämna mera information om sig själv får ett lösenord som skickas med ett vanligt brev hem till ledamoten i Kyrkomötet. Inmatning av egna data gör ledamoten själv, vilken också medger vilka data som skall vara tillgängliga för andra på Internet.

Idag finns på Kyrkomötets hemsida bara ett fotografi, ledamotsnummer, namn, födelseår, hemort, nomineringsgrupp samt det överflödiga med fotografens namn och företag på varje foto.

Exempel:

13 Seth Henriksson, 1934, UPPSALA, kd

Foto: Jim Elfström/IKON

Till varje namn kan skapas en länk för mera information som ledamoten själv ansvarar för och matar in t.ex. postadress, e-adress, telefon- och mobilnummer, invalsår, utskott, nämnduppdrag, andra kyrkliga uppdrag, yrke, inlämnade motioner (årtal och nummer) samt ett fält för valfri information.

Denna personliga information och hantering skulle bli en billig form för att underhålla ett aktuellt register på Internet till fromma för olika kyrkliga organ och intresserade Internetanvändare. Tillståndet att publicera personliga data ger ledamoten själv samt vilka data som matas in.

Målet skulle vara en ökad tillgänglighet till och information om Kyrkomötets ledamöter. Varje ledamot skulle också få en egen e-postadress enligt mallen förnamn.efternamn@km.svenskakyrkan.se.

Slutligen. Att använda sig av Internet och e-post innebär inte ett krav på att ledamoten måste ha en egen dator för att nyttja dessa funktioner.

Uppsala den 25 juli 2005

Seth Henriksson